Az e-sport, azaz elektronikus sport a versenyszerű videojátékot jelenti. Ha ennek hallatán az éjszaka sötétjében, a számítógép előtt görnyedő tinédzserek képe jelenik meg előttünk, akkor érdemes többet megtudni erről a világról. Az e-sport, és az e-sportot űzők világa sokkal több ennél, egy rengeteg felkészülést, gyakorlást, taktikai érzéket igénylő izgalmas, magával ragadó világ ez, mely mind egyre jobban hasonlít a fizikai sportokra. Játékosok, csapatok, edzők, tréningek, sőt a média, illetve rajongók százezrei teszik naggyá az e-sportot. Elég talán csak azt mondanunk, hogy világszerte hatalmas stadionokat töltenek meg a rajongók egy-egy rangosabb verseny döntőjén, vagy hogy a közvetítések nézőszámai a mai csapatsportok rajongóival összemérhetők.
Már Magyarországon is kialakult egy erős szubkultúra, mely jó alapja a hazai e-sport fejlődésének. Míg a világ többi részén (pl. Dél-Koreában vagy az Amerikai Egyesült Államokban) óriási tömegeket vonz egy-egy ilyen sportesemény, hazánk még csak az út elején jár. Az érdeklődés mindenesetre megvan, létrejöttek hazai e-sport csapatok (kb. 200 ezer főre becsülhető a magyar e-sportolók száma), és megnyílt az első akadémia, ahol a profi játékosokat képezik ki.
Kik a résztvevők?
Mint bármelyik sportágban, az e-sportolók között is vannak amatőrök és profi szintű játékosok, akik pénzt kapnak a teljesítményükért (Dél-Koreában a profi játékosok éves fizetése akár a 40 millió forintot is elérheti). Amatőrként a közös játék élménye, a lenyűgöző videójátékok széles skálája, illetve az egy-egy győztes csata szinte azonnal beszippanthatja a játékost, és lelkes rajongójává teheti. Ahhoz viszont, hogy valaki profivá váljon, rengeteget kell gyakorolni (akár napi szinten 8-12 órát is), hiszen a gyors reakcióidő, a szem-kéz koordináció, a gyors döntéshozatal és a csapaton belüli együttműködés a legfontosabb készségek, mellyel rendelkezniük kell. Nem beszélve arról, hogy egy-egy versenyen mekkora mentális terhelésnek vannak kitéve a résztvevők.
Mik a versenyszámok?
Az e-sportolók különféle videojátékokban mérettethetik meg magukat. Kezdetben olyan online többszereplős játékokban mérkőztek meg, mint a Counter-Strike, a Quake vagy a Wacraft, majd látva az egyre növekvő érdeklődést a cégek kifejezetten ezt szem előtt tartva alkották meg, vagy fejlesztették tovább videojátékaikat. Máig óriási népszerűségnek örvend a Dota 2 vagy a League of Legends, melyek nemcsak népszerűek, de a legmagasabb díjazású bajnokságokat tudhatják magukénak. Az egyes bajnokságok óriási tömegeket mozgatnak meg, hiszen a rajongók élőben (személyesen vagy online közvetítésen) láthatják kedvenc csapatukat játszani, a nyeremény pedig nem kevés: a következő, októberben megrendezésre kerülő Dota 2 bajnokságon (ESL-Hamburg 2019) 300 ezer dollár (kb. 88 millió forint) a főnyeremény.
A 2000-ben alapított ESL mára már a világ legnagyobb e-sport vállalatává nőtte ki magát. Rengeteg nemzetközi és országos e-sport bajnokságot szerveznek. Köztük az ESL One a világ legnagyobb e- sport eseménysorozata (6 bajnokság egy évben), melynek legközelebbi helyszíne Hamburg lesz. Az október 25-27 között megrendezésre kerülő rendezvényen az Euronics International mint partner és az e-sport elkötelezett támogatója lesz jelen, melyet mi is izgatottan várunk már.
Katowice 2020
2014-ben minden évben megrendezik a katowice-i világbajnokságot, ami 2019-ben minden nézettségi rekordot megdöntött. Idén is a fő hangsúly a Counter-Strike: Global Offense-en lesz (CS:GO). Ennek a közvetítését élőben is nyomonkövethetitek. Ezen kívül a Starcraft II rajongói is találnak néznivalót, ugyanis most 10 évfordulója lesz a világversenynek így biztos izgalmas versenyre számíthatunk.
ESL-Hamburg 2019
A rendezvény fő attrakciója a Clash of Clans és a Dota 2 bajnokság volt, de mellette további érdekes kiegészítő programok várták az érdeklődőket, mint például a Cosplay verseny vagy a Dota Underlords bajnokság, ahol 2000 eurós főnyereménnyel gazdagodhat a legjobb versenyző.
Erről a rendezvényről az összefoglalónkat ide kattintva olvashatjátok!
Dota2
A Dota2 egy olyan valós idejű stratégiai MOBA (Muliplayer Online Battle Arena) játék, ahol két 5 fős csapat játszik egymás ellen a több mint száz választható karakterből kialakítva seregét. Minden játékos egy-egy karaktert, úgynevezett Hőst irányít, miközben a játék hullámokban küld mindkét csapat mellé a számítógép által irányított, egyszerűbb csapatokat is. A siker a csapatjátékon, a gyors, azonnali reakciókon és a jobb taktikán múlik. A csapatok ugyanabban a játéktérben, úgynevezett arénában küzdenek meg egymással, ahol az ellenfél legyőzése, győzelmi záloguk (pl. egy vár) elfoglalása és megsemmisítése a cél.
Clash of Clans
Ebben a stratégiai játékban klánok csapnak össze a győzelemért. Ha csatlakozol egy klánhoz, kezdetét veszi a küzdelem, miközben felépítheted a saját faludat, a saját birodalmadat. Október 25-27-ig a Clash of Clans világbajnokságon 8 csapat küzd majd az ESL Hamburg arénájában a 250 000 dolláros fődíjért.
A cikkünk második felében segítünk azoknak eszközt választani, akik az e-sport iránt érdeklődnek. Milyen eszközök segítik a profi játékosokat?
Hozzászólások letiltva.