Így legyünk tudatos vásárlók

Tudatos vásárló

Az online vásárlásokkal kapcsolatos általános információk

Az internetes vásárlások térnyerésével egyre fontosabbá válik, hogy tisztában legyünk az online vásárlás esetleg kockázataival és kellő körültekintéssel járjunk el vásárlásaink során.

Mikre érdemes különösen odafigyelni a webshop kiválasztásánál és a termékek megrendelésénél?

Megbízható az áruház?

Az online vásárlás megkezdésekor érdemes előre tájékozódni a webáruházat működtető cégről és ellenőrizni a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát.

Szerződéskötés feltételei

Érdemes elolvasni a webáruház Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF), mivel ez tartalmazza a vásárlással kapcsolatos alapvető információkat.

Fontos tudnunk, hogy a fogyasztóknak joguk van tájékozódni a megrendeléseik leadását megelőzően is, így az alábbi információkat keressük a webáruház honlapján:

  • azon technikai lépések leírása, amelyek szükségesek az elektronikus úton történő szerződéskötéshez;
  • információ arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglaltnak minősül-e, azt a kereskedő iktatja-e, valamint az később hozzáférhető lesz-e;
  • azon eszközök ismertetése, amivel a megrendelés leadása során elkövetett esetleges hibákat tudjuk azonosítani és javítani; valamint
  • a szerződéskötés lehetséges nyelveiről.

A fenti információk átböngészését követően indulhat is a vásárlás!

Fontos tudni: minden esetben szükséges biztosítani, hogy a vásárlásunk során elkövetett esetleges adatbeviteli hibákat javítani tudjuk, így, ha nem találkozunk ilyen lehetőséggel, úgy a leadott megrendelésünk nem minősül szerződéses nyilatkozatnak.

Végeztünk a vásárlással és a megadott adatok ellenőrzését követően mindent rendben találtunk? Ez esetben a megrendelésünk elküldését követően akkor történik meg a szerződéskötés a webáruházzal, amint megkaptunk a rendelésünkről szóló visszaigazolást. Ha esetleg 48 órán belül nem kapunk elektronikus visszaigazolást, akkor mentesülünk az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól.

Szállítás

Miután megbizonyosodtunk a webáruház megbízhatóságáról és kiválasztottuk a nekünk tetsző termékeket, érdemes tudatosan átvizsgálni a webáruház szállítási és fizetési feltételeit.

Fontos megnézni, hogy mennyi időn belül és milyen feltételekkel vállalja az általunk választott termék kiszállítását. Erről a webáruház köteles tájékoztatni a fogyasztókat. Webáruháztól függően futár útján, átvevő ponton vagy üzletben tudjuk átvenni a megvásárolt termékeket.

TIPP: Tudatos vásárlóként érdemes tisztázni, hogy van-e lehetőségünk megvizsgálni a terméket a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően. Amennyiben nincs is lehetőség a termék megvizsgálására, javasolt a csomag sértetlenségét megvizsgálni! Ha van rá lehetőség, akkor nagy értékű termékek vásárlásakor érdemes fotó-, vagy videó dokumentációt készíteni a csomagolás kibontásáról.

Fizetés

Kiemelt jelentősége van a fizetési feltételek vizsgálatának, amelyet minden esetben tanácsos a megrendelés leadása előtt megtenni. A kereskedőnek ehhez kapcsolódó kötelezettsége, hogy tájékoztassa a fogyasztókat az áru teljes áráról és valamennyi, ezen felül felmerülő költségről (pl.: fuvardíj vagy postaköltség).

Az áru ára mellett a webáruház köteles megjeleníteni az elfogadott fizetési módokra vonatkozó tájékoztatót is, így már megrendelésünk leadása előtt tájékozódhatunk efelől is. A termékek árát előre fizetéssel vagy utánvéttel lehet rendezni a következő módokon:

  • bankkártyás fizetéssel;
  • átutalással;
  • készpénzzel.

Elállási jog

Mit tehetünk, ha mégsem vagyunk elégedettek a kapott termékkel?

Ez esetben a fogyasztókat elállási jog illeti meg a termék átvételének napjától számított 14 napon belül, amelyet nem szükséges megindokolni. Fontos, hogy elállással élhetünk még azelőtt is, hogy átvettük volna a terméket!

Az elállási jogot az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, vagy a jogszabályokban meghatározott nyilatkozat-minta felhasználásával lehet gyakorolni. A webáruház arra is biztosíthat lehetőséget, hogy a honlapon keresztül lehessen elállni a vásárlástól, így érdemes tájékozódni erről a lehetőségről is.

Amennyiben a fogyasztó él elállási jogával, úgy a webáruháznak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó által fizetett ellenértéket, valamennyi felmerült költséggel együtt. Ez alapvetően a választott fizetés móddal megegyező módon fog megtörténni, azonban a fogyasztó beleegyezésével más módon is teljesíthet a kereskedő.

Azonban nem csupán a kereskedőnek van kötelezettsége elállás esetén: a fogyasztó köteles az árut haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a webáruház részére! Ennek közvetlen költsége a fogyasztót terheli, kivéve, ha a kereskedő vállalta az ilyen jellegű költségeket.

Milyen információkat érhet el a kereskedő honlapján?

A kereskedőket széles körű tájékoztatási kötelezettség terheli annak érdekében, hogy a fogyasztók minél több információval rendelkezzenek és minél felelősebb döntést tudjanak hozni vásárlásaik kapcsán.

Erre tekintettel, többek között, a webáruházak tájékoztatni kell a fogyasztókat az alábbiakról:

  • az áru lényeges tulajdonságai;
  • a vállalkozás neve;
  • a vállalkozás székhelyének postai címe, telefonszáma, elektronikus levelezési címe;
  • a vállalkozás üzleti tevékenysége helyének postai cím és annak a vállalkozásnak a postai cím, akihez a fogyasztó a panaszait intézheti, ha ez eltérő;
  • az áruért járó ellenszolgáltatás összege (ideértve valamennyi felmerülő költséget, tehát a fuvardíjat és postai költséget is);
  • a teljesítés feltételei (fizetési, fuvarozási feltételek, teljesítési határidő, panaszkezelés módja);
  • elállási jog gyakorlásának módja;
  • kellékszavatosságra és termékszavatosságra vonatkozó előírások;
  • jótállás fennállása és feltételei.

Figyeljük a fenti információkat a webáruházak honlapján és tájékozódjunk minden esetben vásárlásaink előtt!

Panaszkezelés

Fontos, hogy mindig először a kereskedőhöz forduljunk a panaszunkkal. A webáruházak kötelesek lehetőséget biztosítani a fogyasztók számára a panaszaik bejelentésére és annak megfelelő kivizsgálására. Minden esetben tekintsük át a weboldalon feltüntetett vonatkozó információkat.

Azonban, ha esetleg nem tudjuk rendezni a felmerült problémát, akkor az alábbi szervekhez fordulhatunk segítségért:

  • Fogyasztóvédelmi Hatóság;
  • Európai Fogyasztói Központ;
  • Békéltető Testület; valamint
  • Online vitarendezés .

Trükkös megtévesztések a vásárlások során: mik azok a sötét minták?

Másképp viselkedünk online és bolti vásárlásnál. A webshopban történő vásárlás során nagy mennyiségű információ áll rendelkezésre és hajlamosak vagyunk csak átfutni az oldalon szereplő információkat, kevesebb időt szánni a vásárlásra, egyszerűsített döntéseket hozni.

Az “sötét minták” olyan, webhelyeken és alkalmazásokban használt trükkök, amelyek kihasználva ezt a helyzetet, arra késztetnek minket, hogy olyan dolgokat tegyünk, amelyek nem álltak szándékunkban, például vásároljunk vagy regisztráljunk valamire. Ettől akkor védhetjük meg magunkat leginkább, ha ismerjük azokat a jellemző trükköket, akiket a megtévesztő weboldalak és alkalmazások használnak.

Mik a legjellemzőbb sötét minták?

A sötét minták köre nagyon széles. Egyes sötét minták kifejezetten megtévesztőek, míg mások rejtetten manipulálják a honlapon böngészőket. Mik a legjellemzőbb trükkök, amelyeket érdemes elkerülnünk?

Nem kívánt termék „kosárba csempészése”

Úgy helyeznek el plusz terméket a kosarunkban, hogy azt nem észleljük, mert például a korábbi oldalon beikszeltünk egy olyan jelölőnégyzetet, amivel automatikusan a kosarunkba került egy termék.

Becsalogatás („Bait and switch”)

A terméket adott áron kínálják számunkra, de a webshop elhallgatja, hogy a meghirdetett termék nem áll rendelkezésre és emiatt fel sem veszik a rendelést vagy nem vállalják a termék ésszerű időn belül történő kiszállítását. A kereskedő szándéka ezzel az, hogy becsalogasson bennünket a népszerű termékkel a webshopjába és ha már ott vagyunk, vásároljunk egy másik terméket a rendelkezésre nem álló termék helyett.

Fogyasztói ajánlásokkal kapcsolatos megtévesztések

Ha egy honlapon fogyasztói ajánlásokat látunk, akkor a kereskedőnek tájékoztatnia kell bennünket arról, hogy ki írhatott ajánlást a honlapra; bárki adhatott-e ajánlást; tudja-e a kereskedő garantálni, hogy az oldalán csak olyan fogyasztói ajánlások vannak közzétéve, amelyek az adott terméket vagy szolgáltatást ténylegesen kipróbáló fogyasztóktól származnak. Megtévesztő lehet, ha ezek az információk nem szerepelnek a honlapon, vagy a kereskedő nem valós, hamis fogyasztói értékelést tesz közzé, vagy „kiszelektálja” az értékeléseket és a negatívakat törli.

Megnehezített leiratkozás, előfizetési csapdák

Ha feliratkozunk egy szolgáltatásra, amit szeretnénk lemondani, de a kereskedő elrejti a honlapján a leiratkozási lehetőséget, vagy az online előfizetésünket követően csak telefonon vagy boltban ad lehetőséget a leiratkozásra, megnehezíti az előfizetés törlését és ezáltal elérheti, hogy olyan előfizetésben maradjunk benne, amelyet már nem szeretnénk igénybe venni.

Ide tartozik az az esetkör is, amikor egyszeri vagy ingyenes próbaidőszak után ismétlődő díjjal terhelnek bennünket úgy, hogy utána indokolatlanul nehéz az előfizetést lemondani

Sürgetés

Sok trükk és praktika irányul arra, hogy sürgessenek bennünket a vásárlással kapcsolatban. Ilyen megtévesztés az, amikor hamisan azt állítják, hogy a termék csak nagyon korlátozott ideig kapható, vagy csak különleges feltételek mellett nagyon korlátozott ideig lesz kapható. De ide tartoznak a honlapokon szereplő hamis visszaszámlálók és a korlátozott készletre vonatkozó állítások is, illetve azok az átmeneti, gyakran visszatérő és figyelemfelkeltő üzenetek is, amelyek más vásárlók tevékenységet jelzik a honlapon.

Csepegtető árazás, rejtett költségek

Mindenféleképpen jogellenes az, ha a vásárlás során az utolsó lépében adnak a kosarunkhoz olyan új, kiegészítő és gyakran szokatlanul magas díjakat vagy költségeket, amelyeket kötelező megfizetni és a vásárlás elején nem kaptunk ezekről megfelelő tájékoztatást.

Vizuális megtévesztések

Gyakran előfordul, hogy a honlapon fontos információkat vizuálisan eltakarnak előlünk vagy úgy építik fel a termékek vagy szolgáltatások közti választási lehetőségeket, hogy egy adott opciót válasszunk egy másikkal szemben. Ennek tipikus esetei például, amikor egy gomb határozottan látható, egy másik viszont rejtett; az egyik választható út nagyon hosszú, egy másik rövidebb; az addigi logikától eltérően felcserélik a válaszok sorrendjét (például mindig az igen válasz van a jobb oldalon, de egyszer kivételesen a nem); a szokásostól eltérően jelölnek valamilyen válaszlehetőséget (például villogó zöld kocka a nem és villogó piros az igen).

Kétértelmű nyelvezet használata

Úgy tesznek fel a kérdéseket a honlapon, hogy szándékosan megtévesszenek bennünket a válaszadás során. Például becsapós kérdéseket tesznek fel vagy kétértelmű nyelvezetet használnak (például kettős tagadást használnak ellentétes választ adunk valamire, mint szerettük volna).

Megszégyenítés („confirmshaming”)

Olyan módszereket alkalmaznak, amelyek megszégyenítenek vagy azt a képzetet keltik bennünk, hogy vétkesek vagyunk, ha valamit megteszünk vagy nem teszünk meg.  Például ilyen gyakorlat lehet, ha észszerű indokolás nélkül érzelmi üzenetekkel bombáznak bennünket arra kérve, hogy mérlegeljük döntésünket („Sajnáljuk, hogy elmegy”, „Az alábbi szolgáltatásokról mond le ezáltal:”).

Nem létező nyeremény, ingyenes termék

Arról tájékoztatnak bennünket, hogy nyertünk, vagy ingyenesen miénk lehet valamilyen termék vagy szolgáltatás, miközben a nyereményt nem kapjuk meg vagy nem ingyenes a meghirdetett termék vagy szolgáltatás.

Trükkös kérdések

Űrlap kitöltésekor vagy a kérdések megválaszolásakor rávesznek bennünket arra, hogy olyan kérdésekre is válaszoljunk, amelyekre nem állt szándékunkban.

Árösszehasonlítás megnehezítése

Olyan módszereket alkalmaznak, amelyek megnehezítik számunkra, hogy az adott termék árát más kereskedők termékeinek árával összehasonlítsuk.

Drágább termék megvételére ösztönzés:

Olyan alapbeállításokat alkalmaznak, amelyek automatikusan a termék vagy szolgáltatás egy drágább verziójának megvásárlására késztetnek.

Nyaggatás

Ismétlődő, zavaró felhívásokat kapunk annak érdekében, hogy valamit megtegyünk vagy elfogadjunk.

Mit tegyek, ha megpróbálnak félrevezetni?

Ha ilyen tapasztalunk, forduljunk panasszal a kereskedőhöz és ha esetleg nem tudjuk rendezni a felmerült problémát, akkor az alábbi szervekhez fordulhatunk segítségért:

  • Fogyasztóvédelmi Hatóság;
  • Európai Fogyasztói Központ;
  • Békéltető Testület; valamint
  • Online vitarendezés.

Fontos tudni, hogy a sötét minták alkalmazása sok esetben a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény szabályaiba ütköző fogyasztómegtévesztésnek minősül. Ha azt észleljük, hogy trükkös módon megtévesztetek bennünket és emiatt olyan terméket vagy szolgáltatást vásároltunk meg, amit egyébként nem vettünk volna meg, egyéni panaszunk rendezése mellett érdemes az adott kereskedő magatartását az illetékes fogyasztóvédelmi szerveknél is bejelenteni:

  • Fogyasztóvédelmi Hatóság;
  • Gazdasági Versenyhivatal

Akciókkal kapcsolatos tájékoztatás

Vásárlásaink során különösen fontos információ a kiválasztott termékek ára, ez alapvetően meghatározza a vásárlásunk során hozott döntésünket az adott termékek tekintetében. Ezen belül is speciális jelentőséggel bírnak az akciók és a kereskedők által alkalmazott akciós árak, különféle kedvezmények.

A kereskedőket 2022 májusától az eddigieknél részletesebb és szigorúbb szabályok kötik az akciós áraik feltüntetése tekintetében annak érdekében, hogy mi, fogyasztók, megfelelően tudjunk tájékozódni az akciós árról, a nyújtott kedvezményekről. Érdemes tisztában lennünk a vonatkozó jogszabályi követelményekkel, hogy megfelelően tudjuk értelmezni a kereskedők által kiírt árakat.

Hogyan kell meghatározni az akciós árat?

A vonatkozó jogszabályi rendelkezések pontosan meghatározzák, hogy milyen információt kell feltüntetnie a kereskedőknek, amennyiben árcsökkentést kívánnak alkalmazni. Főszabály szerint, ha egy termék árát csökkenteni kívánják, akkor meg kell jelölni a korábban, az árcsökkentést megelőzően meghatározott ideig alkalmazott árat is. Ez a korábbi, árcsökkentést megelőzően alkalmazott ár azt a legalacsonyabb árat jelenti, amelyet a kereskedő az árcsökkentés bevezetése előtti 30 napban alkalmazott.

Tehát, az akciósan hirdetett termékek esetében két árat kell látnunk: egy magasabb árat, amely az akciót megelőző 30 nap legalacsonyabb ára volt, valamint az ahhoz képest alkalmazott árcsökkentett árat, amely a tényleges akciós ár lesz.  Ez a szabály vonatkozik az általános akciókra is (pl.: „ma minden hűtő 15%-kal olcsóbb”). Ebben az esetben kér árnak kell szerepelnie a reklámon: az új árnak és az akciót megelőző 30 nap legalacsonyabb árának mint referenciaárnak.

Mi történik, ha folyamatosan akciós egy termék vagy több, egymást követő akciót is tart a kereskedő?

A kereskedők bizonyos időszakokban nem csupán egy alkalommal csökkentik a termékeik árát, hanem fokozatosan, több alkalommal. Ilyen esetben tudnunk kell, hogy az éppen aktuális árhoz képest a korábbi árnak az árcsökkentés első alkalmazása előtti, árcsökkentés nélküli árat kell tekinteni és ennek megfelelően kell azt feltüntetni. Tehát, a gyakorlatban ilyenkor azt észlelhetjük, hogy egyre nagyobb árkedvezményeket adnak a kereskedők (pl.: 10%, 20%, majd 30%).

Figyelnünk kell azonban akkor, ha a kereskedő több, egymást követő értékesítési kampányt folytat (pl. Cyber Monday, majd ezt követően Black Friday, majd végül karácsonyi akciók), amelyek között megemeli az árakat. Ilyenkor minden egyes akció előtt az adott akciót megelőző 30 napos időszakot kell figyelembe venni a korábbi ár meghatározásához, tehát a 30 napos időszakba bele kell érteni a korábbi promóciók során alkalmazott csökkentett, akciós árat is. Így a kereskedő nem tüntetheti fel a promóciós időszakot megelőző árat eredeti árként, így nyújtva téves információ a fogyasztóknak a tényleges akció mértékével kapcsolatban.

Kuponakciók

Ha kuponakció keretében személyre szabott, egyedi kedvezményt kapunk (pl. személyre szabott törzsvásárlói kedvezmény, születésnapi kupon), akkor a kereskedőnek nem kell feltüntetnie a korábbi árat referenciaárként. Ha viszont bárki által elérhető kuponos akcióról van szó (pl. „Ma minden hűtő 10% kedvezménnyel. Kuponkód: Akciósszerda”), akkor az akciós termékek mellett az általános szabályoknak megfelelően szerepelnie kell az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árának kiinduló árként.

Érdemes tehát fokozott figyelmet tanúsítani az akciós árak kapcsán, hogy mindig megfelelően megalapozott, tudatos döntést tudjunk hozni vásárlásaink során. A fenti szabályokat személetesen magyarázza el a Gazdasági Versenyhivatal árfeltüntetésről szóló videója.

Hozzászólások letiltva.